- zdobądź informacje o firmie i stanowisku, o które się ubiegasz,
- zgromadź argumenty popierające Twoją kandydaturę,
- zgłoś się punktualnie, bez osoby towarzyszącej,
- przekonaj pracodawcę, że chcesz pracować właśnie w tej firmie,
- prób pozytywne wrażenie, ujmując prezencją, profesjonalizmem, zachowaniem.
- zadbaj o odpowiednią autoprezentację,
- daj się polubić,
- przemawiaj językiem korzyści – co zyska pracodawca zatrudniając właśnie Ciebie,
- wykaż silną motywację do pracy,
- przedstaw konkretne propozycje działań, jakie chcesz podjąć,
- na bieżąco wyjaśniaj wątpliwości pojawiające się w trakcie rozmowy,
- posługuj się przekonywującymi argumentami, danymi liczbowymi,
- szanuj czas rozmówcy – wypowiadaj się zwięźle i na temat,
- jeśli rozmowa schodzi na boczne tory, staraj się powrócić do sedna sprawy,
- okaż zainteresowanie punktem widzenia pracodawcy, działalnością firmy,
- zadaj przygotowane pytania w odpowiednim momencie.
- nie okazuj zdenerwowania, ponuractwa, braku wiary w siebie i przewidywania porażki,
- nie narzekaj, nie mów źle o kimkolwiek,
- nie używaj zawodowego żargonu,
- nie przerywaj wypowiedzi rozmówcy,
- nie przechwalaj się,
- nie bądź arogancki ani agresywny,
- nie zaczynaj rozmowy od pytania o płacę,
- nie udzielaj stereotypowych, banalnych odpowiedzi
Rekrutacja
Pamiętaj, że proces rekrutacji nie musi być tylko tradycyjną rozmową, ale może obejmować inne metody, np. Assessment Center lub testy psychologiczne.Zaproszenie do wykonania testów można otrzymać po spotkaniu rekrutacyjnym w formie wywiadu lub przy okazji grupowych rekrutacji na Assessment Center. Stosowane testy służą sprawdzeniu Twojej wiedzy w wybranych dziedzinach, mierzą określone zdolności i potencjał, cechy osobowości, mogą dotyczyć umiejętności werbalnych, zdolności matematycznych, umiejętności argumentacji itd. Testy są dobierane są pod kątem tego, jakich umiejętności od kandydatów oczekuje pracodawca.
Z punktu widzenia pracodawcy testy to dodatkowe źródło wiedzy o kandydacie. Ponieważ wynik testu jest jednym z elementów od których zależy ostateczna decyzja dotycząca zatrudnienia kandydata, warto zastanowić się, co zrobić, żeby dobrze wypaść podczas badań testowych.
Assessment Center, czyli Ośrodek Oceny to jedna z metod rekrutacji, polegająca na ocenie kompetencji kandydata poprzez obserwację jego zachowania w trakcie rozwiązywania specjalnie opracowanych zadań. Sesja prowadzona jest w grupie, gdzie kandydat spotyka swoich konkurentów do stanowiska, o które się ubiega. Po sesji, osoby, które obserwowały kandydatów czyli asesorzy, przygotowują opinię o każdym kandydacie. Opinia ta staje się ważnym elementem dalszego procesu decyzyjnego dotyczącego zatrudnienia kandydata. Assessment Center to metoda, która ze względu na dużą efektywność jest coraz chętniej stosowana przez pracodawców.